Terug College van burgemeester en schepenen

di 27/08/2024 - 09:00 Speelhof

Bespreekpunten

Personeelsdienst

Politieverordeningen

  • VZW Velooz vraagt om tijdens het EK wielrennen op 14 en 15 september 2024 de parking Vilsterbron, parking Klooster Colen, parking tegenover Veilig, VIP-parking achter Veiling Belorta te laten uitbaten door de Chiro Hoepertingen. De Chiro stelde voor om hier 2.00 euro per parkeerplaats voor te vragen. Chiro Hoepertingen zou het nodige doen opdat alle auto’s veilig, correct en op de juiste plaats staan opdat de parking optimaal zou benut worden. 

  • Aanvraag van de Fiat Club Beglio voor de doortocht op grondgebied van Borgloon volgens opgegeven parcours op zondag 22 september 2024 met start en aankomst in Sint-Truiden. Het gaat om een rondrit met een 10 tot maximaal 20 oldtimers, uitsluitend Fiat of derivaten. Enkel de locaties 21 tot 23, 28 tot 33 en 48 tot 69 gaan over Loons grondgebied.

Dienst Patrimonium, Informatica en Kerkfabrieken

Consensuspunten

Dienst overheidsopdrachten

Financiële dienst

  • De bestelbonnen > € 1 500,00 incl. btw dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

  • 9
    2024_CBS_00828 - Facturen - Goedkeuring

    De aanrekeningen dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het CBS.

  • Conform artikel 103 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 boekt de financieel directeur de vorderingen waarvan de insolvabiliteit bewezen is door om het even welk bewijsstuk oninvorderbaar. De financieel directeur kan zelf aanslagen als oninvorderbaar boeken wegens materiële fouten of wegens insolventie van de belastingplichtigen. Zij neemt de informatie daarover op in haar verslag over het debiteurenbeheer. Uitzondering hierop is dat het college kan beslissen dat bepaalde aanslagen geheel of gedeeltelijk onverhaalbaar zijn en de financieel directeur daarvan kennis geeft om dit zo te boeken.

    De voorkeur wordt gegeven om alle oninvorderbaar te boeken vorderingen eerst aan het college voor te leggen alvorens over te gaan tot effectieve boeking ervan als oninbaar.

    Als bijlage vindt het college de dossiers waarvan de rekendienst ze als oninvorderbaar beschouwt. 

    Conform artikel 4 van de beslissing van het schepencollege van 18 juli 2017 werden alle openstaande bedragen waarvan het bedrag kleiner of gelijk is aan het bedrag van de aangetekende zending oninbaar geboekt zodat deze dossiers niet voor invordering worden overgemaakt aan de deurwaarder.

  • Conform artikel 103 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 boekt de financieel directeur de vorderingen waarvan de insolvabiliteit bewezen is door om het even welk bewijsstuk oninvorderbaar. De financieel directeur kan zelf aanslagen als oninvorderbaar boeken wegens materiële fouten of wegens insolventie van de belastingplichtigen. Zij neemt de informatie daarover op in haar verslag over het debiteurenbeheer. Uitzondering hierop is dat het college kan beslissen dat bepaalde aanslagen geheel of gedeeltelijk onverhaalbaar zijn en de financieel directeur daarvan kennis geeft om dit zo te boeken.

    De voorkeur wordt gegeven om alle oninvorderbaar te boeken vorderingen eerst aan het college voor te leggen alvorens over te gaan tot effectieve boeking ervan als oninbaar.

    Als bijlage vindt het college de dossiers waarvan de rekendienst ze als oninvorderbaar beschouwt. 

    Conform artikel 4 van de beslissing van het schepencollege van 18 juli 2017 werden alle openstaande bedragen waarvan het bedrag kleiner of gelijk is aan het bedrag van de aangetekende zending oninbaar geboekt zodat deze dossiers niet voor invordering worden overgemaakt aan de deurwaarder.

Dienst Bevolking & Burgerlijke Stand

Dienst Informatie & PR / Onthaal & Archief

Dienst Patrimonium, Informatica en Kerkfabrieken

Personeelsdienst

  • In vergadering van het college van burgemeester en schepenen dd. 02.07.2024 werd de functie van onderhoudspersoneelslid (niveau Ev Ws E1-E3) in contractueel dienstverband open verklaard via een aanwervingsprocedure.

    De uiterste datum van indiening van de kandidaturen werd vastgesteld op 13.08.2024.

    In afdeling III van de rechtspositieregeling wordt de aanwervingsprocedure beschreven. 

    Hierin wordt bepaald dat het schepencollege de geldigheid van de ingediende kandidaturen en de voorgelegde bewijzen moet beoordelen. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke kandidaten worden toegelaten tot het examen. 

  • Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen. 

    Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.

    Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

    De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”. Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Overeenkomstig de beslissing van 21 mei 2024 werden voor het dossier “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om offerte in te dienen op basis van bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen van de stad Hasselt in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen). De offertes werden ontvangen, nagekeken en beoordeeld.

  • Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

    Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.

    Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

    De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”.

    Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Overeenkomstig de beslissing van 21 mei 2024 werden voor het dossier “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om offerte in te dienen op basis van bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen van de stad Hasselt in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen). De offertes werden ontvangen, nagekeken en beoordeeld.

Politieverordeningen

Dienst Cultuur

Dienst Landbouw en Lokale Economie

  • De openbare kermis “Borgloon centrumkermis oktober” vindt jaarlijks plaats in het eerste weekend van oktober, dus op zaterdag 5, zondag 6 en maandag 7 oktober 2024 waarbij de attracties op het Speelhof opgesteld worden.

    In het totaal betreffen het 7 kermisexploitanten die (een) standplaats(en) per abonnement hebben en 1 kermisexploitant op een vrije standplaats.

Dienst Woon- en Leefomgeving

Secretariaat

  • 44
    2024_CBS_00864 - Verslagen - Kennisneming

    Volgende verslagen liggen ter inzage van het schepencollege:
    - Prestaties Groen Medewerkers de Wroeter voor de maand JULI
    - GT-180190-62 Borgloon Stationsplein - Werfverslag 51 - perceel 1
    - Borgloon Stationsplein - Werfverslag 51 - perceel 2
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 27
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 28
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 29
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 30
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 31

  • In overeenstemming met artikel 50 van het decreet lokaal bestuur, worden de notulen goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen.

Administratie & Technisch Ondersteunende Diensten


Publicaties

Besluitenlijst