Terug College van burgemeester en schepenen

di 13/02/2024 - 09:00 Speelhof

Bespreekpunten

Dienst overheidsopdrachten

  • In 2021 werd een ontwerper aangesteld voor de OCMW site - Belevingscentrum.  

    Verdere uitwerking en uitbreiding van de opdracht omgevingsaanleg Graafpark is nu van essentieel belang, waarbij er verder kan gewerkt worden op de reeds tot stand gekomen onderzoeken en ontwerpen.
    De aangestelde ontwerper heeft in het kader van voorgaande reeds de nodige ontwikkelde basisvisie gerealiseerd. Zoals in de originele opdracht wordt hiervoor samengewerkt met een onderaannemer.
    Wat nu voorligt is een voorstel opgemaakt vanuit de vraagstelling om de hele zone momenteel in transformatie tot een duurzaam en coherent geheel samen te kunnen brengen.
    Het betreft een offertevoorstel dat voorziet in het volledige ontwerp en uitwerking van het park. 

    Wij ontvingen nu een voorstel voor de verdere uitvoering van het ruimtelijk schema voor het ontwerp en uitvoering voor het park van het Belevingscentrum. Dit is onlosmakelijk verbonden met de reeds aangeleverde prestaties en expertise. Daarom is het aangewezen om ook dit project verder te laten uitwerken als een uitbreiding op de reeds bestaande opdracht.

    Ingevolge de wetgeving OO kan deze opdracht gegund worden op basis van art. 42 § 1, 1° d) ii)  waarbij de werken, leveringen of diensten alleen door een bepaalde ondernemer kunnen worden verricht, om een van de volgende redenen: mededinging ontbreekt om technische redenen.

Personeelsdienst

Dienst Woon- en Leefomgeving

  • Voor de opmaak van het RUP 'Toeristische ontsluiting' werd het studiebureau Stramien, in samenwerking met het studiebureau NQN51 aangesteld.

    In het kader van de opmaak van het RUP 'Toeristisch ontsluiting' werd door het studiebureau, op basis van de analysenota en de visienota, een parkeervisie opgemaakt voor de verschillende deelgebieden. Teneinde de volgende stappen te kunnen zetten in de procedure van de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan dient een keuze gemaakt te worden hoe het parkeerconcept kan worden opgevat.

  • In zitting van het college dd. 21.9.2021 werd het document Stedenbouwkundige randvoorwaarden goedgekeurd. 

    Dit document werd opgemaakt in het kader van de vele vragen per mail en telefonisch aan de dienst Omgeving betreffende stedenbouwkundige inlichtingen. Het document werd opgemaakt als een aanstiplijst met daarin de stedenbouwkundige randvoorwaarden en richtlijnen dewelke de dienst wenst te hanteren bij de behandeling en beoordeling van de verschillende Omgevingsvergunningsaanvragen.

    Middels deze aanstiplijst wordt het voor de aanvrager duidelijker welke voorwaarden de dienst Omgeving stelt aan een aanvraag en herinnert eveneens aan geldende regels en normen dewelke vaak door een aanvrager over het hoofd worden gezien.

    Voorliggend document betreft een beperkte aanpassing en aanvulling aan het oorspronkelijke document.

Secretariaat

Politieverordeningen

Dienst Cultuur

Consensuspunten

Financiële dienst

  • In zitting d.d. 02/04/2019 besliste het college van burgemeester en schepenen het goedkeuren van bestelbonnen tot € 1 500,00 incl. btw, alsook het goedkeuren van bestelbonnen ongeacht het bedrag in uiterst dringende omstandigheden, voor zover dit kadert binnen de voorziene kredieten, te delegeren aan de algemeen directeur.

    Maandelijks zal bijgevolg aan het college van burgemeester en schepenen een overzicht van deze goedgekeurde bestelbonnen ter kennisgeving worden voorgelegd.

  • De bestelbonnen > € 1 500,00 incl. btw dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

  • 10
    2024_CBS_00143 - Facturen - Goedkeuring

    De aanrekeningen dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het CBS.

Dienst Bevolking & Burgerlijke Stand

Dienst Informatie & PR / Onthaal & Archief

Personeelsdienst

  • In vergadering van het college van burgemeester en schepenen dd. 16.01.2024 werd de functie van Clusterverantwoordelijke mens 1VTE (niveau Ay Ws A5a-A5b) in statutair dienstverband open verklaard via bevorderingsprocedure.

    De uiterste datum van indiening van de kandidaturen werd vastgesteld op 05.02.2024.

    In afdeling III van de rechtspositieregeling wordt de bevorderingsprocedure beschreven. 

    Hierin wordt bepaald dat het schepencollege de geldigheid van de ingediende kandidaturen en de voorgelegde bewijzen moet beoordelen. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke kandidaten worden toegelaten tot het examen. 

  • In vergadering van het college van burgemeester en schepenen dd. 16.01.2024 werd de functie van Clusterverantwoordelijke ruimte 1VTE (niveau Ay Ws A5a-A5b) in statutair dienstverband open verklaard via bevorderingsprocedure.

    De uiterste datum van indiening van de kandidaturen werd vastgesteld op 05.02.2024.

    In afdeling III van de rechtspositieregeling wordt de bevorderingsprocedure beschreven. 

    Hierin wordt bepaald dat het schepencollege de geldigheid van de ingediende kandidaturen en de voorgelegde bewijzen moet beoordelen. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke kandidaten worden toegelaten tot het examen. 

  • In vergadering van het college van burgemeester en schepenen dd. 16.01.2024 werd de functie van Celhoofd patrimonium en ICT 1VTE (niveau Ay Ws A5a-A5b) in statutair dienstverband open verklaard via bevorderingsprocedure.

    De uiterste datum van indiening van de kandidaturen werd vastgesteld op 05.02.2024.

    In afdeling III van de rechtspositieregeling wordt de bevorderingsprocedure beschreven. 

    Hierin wordt bepaald dat het schepencollege de geldigheid van de ingediende kandidaturen en de voorgelegde bewijzen moet beoordelen. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke kandidaten worden toegelaten tot het examen. 

  • In vergadering van het college van burgemeester en schepenen dd. 16.01.2024 werd de functie van Celhoofd vrije tijd  1VTE (niveau Ax Ws A4a-A4b) in statutair dienstverband open verklaard via bevorderingsprocedure.

    De uiterste datum van indiening van de kandidaturen werd vastgesteld op 05.02.2024.

    In afdeling III van de rechtspositieregeling wordt de bevorderingsprocedure beschreven. 

    Hierin wordt bepaald dat het schepencollege de geldigheid van de ingediende kandidaturen en de voorgelegde bewijzen moet beoordelen. Op basis hiervan wordt vastgesteld welke kandidaten worden toegelaten tot het examen. 

Politieverordeningen

Dienst Cultuur

Dienst Toerisme

  • De voorbereiding van het toeristisch programma 2024 is in grote lijnen klaar.

    In de mate van het mogelijke zijn er verschillende activiteiten ingepland en werd er geprobeerd om een divers programma aan te bieden.

    Het college wordt gevraagd het programma goed te keuren en de toelating te geven voor de verdere uitwerking ervan.

  • In de zitting van dd. 02/01/2024 keurde het schepencollege de nieuwe huurovereenkomst met de vzw De Springplank voor het huren van fietsen ten behoeve van de dienst Toerisme goed.  Deze overeenkomst werd afgesloten voor de periode van 1 jaar.  Het fietsseizoen loopt van 15 maart t.e.m. 15 oktober.

    Op dd. 07/02/2024 ontving de dienst toerisme een mail van vzw Springplank met melding van een aantal wijzigen in de algemene voorwaarden. 

Jeugddienst

  • Pesten blijft een probleem in Vlaanderen en Brussel. Niet enkel op school, ook thuis, op straat, op het werk of in tal van verenigingen manifesteert pestgedrag zich.  

    Daarom willen Ketnet, Radio 2 en MNM zich nog meer inzetten tegen pesten en werd beslist om in 2024 nog grootser uit te pakken met STIP IT, dé campagne tegen pesten.

    Jeugddienst Borgloon deed al jaren mee aan de stip it actie en wil graag ook mee instappen in het nieuwe grotere concept van 2024.

Dienst Landbouw en Lokale Economie

Dienst Woon- en Leefomgeving

  • Kennisgeving van het besluit van de deputatie waarbij uitspraak werd gedaan over een ingediend beroepschrift tegen een beslissing van het college.

  • De aanvraag betreft het afleveren van een attest voldaan aan voorwaarden ikv een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.   

  • De aanvraag omvat het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden 202200113 dd. 07-02-2023 voor lot 2.

  • Op 27-12-2023 hebben wij de vraag tot deling ontvangen van notariaat Borgloon, met betrekking tot:

    - een woonhuis op en met grond en aanhorigheden gelegen Daalhofstraat 2/1 en volgens recente kadastrale gegevens deel van Afd 12 Sie A Nr 402Y2 met een oppervlakte 1a36ca en met een gemeten oppervlakte van 1a78ca met name lot 2;

    - een woonhuis op en met grond en aanhorigheden gelegen Daalhofstraat 2 en volgens recente kadastrale gegevens deel van  Afd 12 Sie A nr 402X2 met een oppervlakte 4a97ca en met een gemeten oppervlakte van 1a67ca met name lot 3;

    - een perceel grond  gelegen Daalhofstraat 2 en volgens recente kadastrale gegevens deel van Afd 12 Sie A Nr 402X2 met een oppervlakte 4a97ca en met een gemeten oppervlakte van 2a83ca met name lot 1. 

    Lot 2 en 3 zullen door de eigenaar geschonken worden.

    Volgens het gewestplan is de bestemming woongebied.

    De aard van de akte betreft een schenking. 

    De aanvraag wordt GUNSTIG beoordeeld door de dienst ruimtelijke ordening.

  • Vanaf 25 maart 2024 moet elke gemeente aangesloten zijn op het Vlaams Handhavingsplatform. De uitwerking van dit platform kadert in het "Kaderdecreet Vlaamse Handhaving" van 14 juli 2023.

    Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde ter beschikking stelling van alle informatie rond handhaving aan alle betrokken autoriteiten en instanties.

    De eerste prioriteit bij de uitwerking van dit platform ligt bij de decreten OED (onroerend erfgoed decreet) - VED (Varend erfgoed decreet)  - VCRO (RO) - DABPM (Milieu) - Scheepvaart.

    Zelfs indien de gemeente het opstellen van PV’s en verslagen van vaststelling uitbesteedt, moet ze toch toegang hebben tot het platform omdat er hoedanook functiehouders zijn die hun bevoegdheden in de nabije toekomst anders niet meer zullen kunnen uitoefenen. Zo is bijvoorbeeld de burgemeester functiehouder voor het (doen) opleggen van publieke herstel – en beveiligingsmaatregelen,... en heeft hij / zij daarvoor toegang nodig. Ook gemachtigde personeelsleden die in het kader hiervan informatie uit het VHP willen raadplegen, wordt de toegang tot het VHP verleend.
    Daaruit volgt dat elke gemeente dient aan te sluiten en een aantal acties te doen heeft daarvoor, namelijk:

    - er moet een protocol ondertekend worden;

    - er moet een onboarding bij de Magda Documentendienst worden doorlopen

    - omgevingsambtenaren dienen onboardingssessies te volgen (infosessie van 1,5 uur en een training van 2,5 uur)

  • Als bijlage de aanvraag voor de organisatie van de muziekactiviteit "Haren carnaval" op 23-26 februari 2024 in een tent op grond achter het kerkhof in Haren. De grond is in eigendom van Gunther Royen en van stad Borgloon.

Dienst Interne Zaken OCMW

Secretariaat

  • 40
    2024_CBS_00173 - Verslagen - Kennisneming

    Volgende verslagen liggen ter inzage van het schepencollege:
    - Verslag FLU5871-8 voor 455476 wegenis- en rioleringswerken Bommershovenstraat en Oude Kassei
    - GT-180190-62 - Werfverslag 28
    - BE0114.000224.0130_Borgloon Opleeuwstraat ea_wvsl 1
    - V19-00297 Borgloon, veiligheidscoördinator ontwerp en verwezenlijking heraanleg stationsomgeving - Veiligheidsverslag V19-00297-15 dd. 2024-01-31

  • In overeenstemming met artikel 50 van het decreet lokaal bestuur, worden de notulen goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen.

Administratie & Technisch Ondersteunende Diensten


Publicaties

Besluitenlijst