Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

2024_CBS_00336 - Limburgse rechtspositieregeling - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid - lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma's - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 02/04/2024 - 09:00 Speelhof
Datum beslissing: di 02/04/2024 - 10:19
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jo Feytons, Burgemeester; Eric Awouters, schepen; Kim Mommen, schepen; Jeroen Bellings, schepen; Loes Ory, schepen; Jo Dardenne, Voorzitter BCSD/schepen; Vera Leemans, algemeen directeur

Secretaris

Vera Leemans, algemeen directeur

Voorzitter

Jo Feytons, Burgemeester
2024_CBS_00336 - Limburgse rechtspositieregeling - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid - lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma's - Goedkeuring 2024_CBS_00336 - Limburgse rechtspositieregeling - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid - lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma's - Goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid.

Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.

Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

De tweede stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen dienstverlener in het kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid”.

Een bestek werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een offerte voor deze opdracht in te dienen. Dit bestek strekt er toe om, op basis van regelmatige offertes en toepassing gunningscriteria, een gunning te kunnen realiseren.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023. Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48. Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 5° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §3 5° van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in artikel 41, tweede lid, 8°

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het bestek met nr. 2024-5573 en de raming voor de opdracht “Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid”, goed. De raming bedraagt € 123.966,94 excl. btw of € 150.000 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

  • Callens Vandelanotte, President Kennedypark (Kor) 1A, 8500 Kortrijk (kantoor Hasselt - Luikersteenweg 232/4 te 3500 Hasselt)
  • GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen
  • Jurplus, Neerpoortenstraat( OTT) 7, 3040 Huldenberg
  • Mploy, Koningin Astridlaan 14, 3010 Leuven (kantoor Hasselt - Gouverneur Roppesingel 15 bus 1.2 te 3500 Hasselt)
  • Groep Securex, Tervurenlaan 43, 1040 Etterbeek (kantoor Hasselt - Research Campus 2, Kempische Steenweg 309/bus 2.03 te 3500 Hasselt)

Artikel 4

De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht worden nog voorzien.