Terug College van burgemeester en schepenen

di 10/12/2024 - 09:00 Speelhof

Bespreekpunten

Financiële dienst

Personeelsdienst

Sportdienst

Dienst Woon- en Leefomgeving

Secretariaat

Consensuspunten

Financiële dienst

  • In zitting d.d. 02/04/2019 besliste het college van burgemeester en schepenen het goedkeuren van bestelbonnen tot € 1 500,00 incl. btw, alsook het goedkeuren van bestelbonnen ongeacht het bedrag in uiterst dringende omstandigheden, voor zover dit kadert binnen de voorziene kredieten, te delegeren aan de algemeen directeur.

    Maandelijks zal bijgevolg aan het college van burgemeester en schepenen een overzicht van deze goedgekeurde bestelbonnen ter kennisgeving worden voorgelegd.

  • De bestelbonnen > € 1 500,00 incl. btw dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

  • 9
    2024_CBS_01196 - Facturen - Goedkeuring

    De aanrekeningen dienen voor goedkeuring te worden voorgelegd aan het CBS.

Dienst Bevolking & Burgerlijke Stand

Politieverordeningen

Dienst Cultuur

Dienst Toerisme

  • Deze nota beoogt de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen voor de plaatsing van een informatiepaneel en verwijzingsbordjes bij het kunstwerk 'Simon' van Koenraad Tinel. Het kunstwerk is vrij te bezichtigen in de openbare ruimte.

    Het paneel (420x594 mm) heeft als doel bezoekers te informeren over het verhaal achter het kunstwerk én de vindbaarheid te verbeteren, zonder de esthetische impact van het kunstwerk te verstoren. Het informatiepaneel zal op een subtiele locatie nabij het kunstwerk worden geplaatst, zodat het geen afbreuk doet aan de visuele beleving van het kunstwerk zelf. 

Jeugddienst

  • In november 2024 bracht het erkende Loonse jeugdwerk hun formulieren betreffende jaarwerking en vorming binnen.

    Aan het  jeugdwerk wordt, aan de hand van de verdelingssleutel en het subsidiereglement, voor het werkjaar 2023-2024 het subsidiebedrag uitgerekend.

  • In het kader van de projectsubsidie voor het jeugdwerk, hebben verschillende Loonse jeugdverenigingen (JH Aurora, Chiro Hoepertingen en Chiro Loon) een aanvraag tot projectsubsidie ingediend.

    Alle ingediende projecten voldoen aan de reglementering en komen, aan de hand van bijgeleverde bewijsstukken, in aanmerking voor de maximumtoelage van € 500.

    Aan het college wordt gevraagd om deze subsidies toe te kennen aan het Loonse jeugdwerk.

  • In december 2024 bracht een lid van de speelpleinwerking  nog een vormingsattest binnen, dit in het kader van een aanvraag voor vormingssubsidie. Zij kon dit pas recent doen gezien het attest pas beschikbaar was na haar 16de verjaardag; 

    Als lid van de speelpleinwerking Borgloon is er voldaan aan de voorwaarden van het reglement.

    Het reglement voorziet een terugbetaling van 80 procent van de vormingskosten, met een maximum van € 120,00.

Dienst Sociale Zaken

Dienst Woon- en Leefomgeving

  • De aanvraag omvat de verbouwing van een bestaande woning.

  • De aanvraag betreft de bouw van een nieuwe E-cabine aan Brikhof zn.

  • De aanvraag omvat het regulariseren van een bestaand permanent terras bij een horecazaak .

  • De Baron van Loon B.V., vraagt toelating voor het bestaande niet- seizoensgebonden horecaterras voor het deel gelegen op openbaar domein voor zijn horecazaak gelegen Graeth 2 te 3840 Borgloon. Het terras op openbaar domein omvat een oppervlakte van 42,24m².

  • Het decreet Grond- en Pandenbeleid van 27/03/2009 en het uitvoeringsbesluit van 10 juli 2009 en latere wijzigingen bepalen dat elke gemeente een register van leegstaande gebouwen en woningen bijhoudt vanaf 01/01/2010. Als basis hebben we dd. 31/08/2010 de lijst die ons overgemaakt werd door het Vlaamse Gewest en die door het college in zitting van 11/08/2010 goedgekeurd werd, digitaal overgemaakt via het geo-loket van het departement RWO. Elk jaar wordt deze lijst aangevuld.

    In 2012 is er een volledige screening gebeurd van alle woningen in Borgloon om te komen tot een lijst van panden waar er niemand ingeschreven is in het bevolkingsregister. Deze lijst werd op basis van een reeks opmerkingen door dienst RO in samenspraak met het beleid (lijst informeel voorgelegd aan cbs dd. 28-03-2012) gereduceerd. Begin 2013 is er verder gewerkt met deze lijst en hebben we de panden in beschouwing genomen die al sinds 2011 niet meer bewoond zijn.

    Vanaf 2014 en nu ook voor 2025 hebben we aan de dienst bevolking een lijst gevraagd van woningen waar er meer dan een jaar geen inschrijving meer was. Na uitfiltering hebben we een lijst overgemaakt van 70 woningen aan Stebo. Zij zijn ter plaatse geweest voor de opmaak van een technisch verslag van elke woning. 

    Definitie van leegstand : Een gebouw wordt als leegstaand beschouwd indien meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een termijn van ten minste twaalf opeenvolgende maanden. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de woningen in het gebouw.

    Volgens art. 3 § 3 van het "Gemeentelijk leegstandsreglement en gemeentelijke heffing op leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting dd. 17-12-2019, wordt de leegstand beoordeeld op basis van het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning aangevuld met minimum twee objectieve indicaties.

    De technische verslagen van Stebo worden aangevuld met de gegevens betreffende het waterverbruik aangeleverd door De Watergroep en het elektriciteits- en gasverbruik aangeleverd door Fluvius.

    Het elektriciteits- en gasverbruik wordt niet meer meegedeeld in exacte kwh maar wel met de volgende vermeldingen :

    elektriciteit : klein verbruik (0-600kwh) - relatief klein verbruik (600-1200kwh) - doorsnee verbruik (1200-3500kwh) - relatief groot verbruik (3500-7500kwh) - groot verbruik (7500- ...) 

    gasverbruik : klein verbruik (0-2326kwh) - relatief klein verbruik (2326-4652kwh) - doorsnee verbruik (4652-17000kwh) - relatief groot verbruik (17000-34890kwh) - groot verbruik (34890-...)

    Wat betreft het waterverbruik wordt een verbruik tussen 35m³ en 45m³ per persoon aangenomen als een gemiddeld jaarverbruik. Wij hebben de norm van minstens 30m³ gehanteerd. Voor het elektriciteitsverbruik is volgens de Vreg het verbruik van een kleine verbruiker 1200 kwh en van een doorsnee gezin 3500 kwh

    Voor 42 van deze 70 doorgegeven panden was het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister aangevuld met minimum twee objectieve indicaties duidelijk waardoor ze opgenomen dienen te worden in het leegstandsregister.

    Voor 15 panden zijn er onvoldoende objectieve indicaties van leegstand, ze worden dus waarschijnlijk gebruikt zonder inschrijving. Deze eigenaars worden aangeschreven met een vraag voor verduidelijking.

    13 panden zijn ondertussen bewoond met inschrijving in het bevolkingsregister, recentelijk verkocht of hebben onlangs een vergunning verkregen

Secretariaat

Administratie & Technisch Ondersteunende Diensten


Publicaties

Besluitenlijst