Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 26/03/2024 - 20:00 Raadzaal stadhuis

Samenstelling

Aanwezig

Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur

Secretaris

Vera Leemans, algemeen directeur

Voorzitter

Danny Deneuker, voorzitter

Agendapunten

HD 1.

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:49
Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
HD 1.

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon
HD 2.

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:49
Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
HD 2.

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement
1.

2024_GR_00021 - Akteneming verhindering van een raadslid tot het bijwonen van de raadszittingen en verzoek tot vervanging. Onderzoek geloofsbrieven van het vervangend raadslid, eedaflegging en aanstelling.

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:55
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
1.

2024_GR_00021 - Akteneming verhindering van een raadslid tot het bijwonen van de raadszittingen en verzoek tot vervanging. Onderzoek geloofsbrieven van het vervangend raadslid, eedaflegging en aanstelling.

2024_GR_00021 - Akteneming verhindering van een raadslid tot het bijwonen van de raadszittingen en verzoek tot vervanging. Onderzoek geloofsbrieven van het vervangend raadslid, eedaflegging en aanstelling.

Motivering

Beknopte samenvatting

Raadslid Annelies Feytons heeft bij mail dd. 22/02/2024 de voorzitter van de gemeenteraad, de heer Danny Deneuker, ter kennis gebracht dat zij tijdens haar zwangerschapsverlof haar functie als mandataris wettelijk gezien niet mag uitoefenen.

Zij vraagt om haar voor de raden van februari, maart en april 2024 te laten vervangen door Jos Geladé.  

Volgens art. 12 van het Decreet Lokaal Bestuur kan het raadslid op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte, tot het einde van de negende week na de geboorte vervangen worden en dit gedurende een minimale termijn van twaalf weken.

Volgens art. 2§1 van ons huishoudelijk reglement wordt de oproeping voor de gemeenteraadszitting tenminste acht dagen voor de dag van de vergadering bezorgd. De gemeenteraadszitting van februari vond plaatst op 27 februari 2024. De mail van mevrouw Annelies Feytons werd naar de voorzitter verstuurd op 22 februari 2024 waardoor dit agendapunt niet meer kon geagendeerd worden.
Mevrouw A. Feytons was niet aanwezig op de zitting van 27 februari 2024 en wenst haar aldus te laten vervangen voor de maanden maart en april 2024.

Mevr. Annelies Feytons is verkozene van de lijst nr. 6 Open Vld-Stroop bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.

Volgens het proces-verbaal van deze verkiezingen wordt de heer Jos Geladé aangeduid als eerste opvolger.

Juridische grond

Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011 zoals gewijzigd.

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 zoals geldig verklaard.

Het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.

De eedaflegging als raadslid van mevr. Annelies Feytons, in de gemeenteraadszitting van 3 januari 2019.

Het Decreet Lokaal Betuur, met name de artikels, 12, 14, 15 en 70.

Regelgeving bevoegdheid
Art. 12 van het decreet lokaal bestuur
<p><span class="artikelversie">Artikel 12 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen:<br /> 1&deg; het gemeenteraadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Als het gemeenteraadslid dat om medische redenen afwezig blijft, niet in staat is om dat verzoek tot de voorzitter te richten, wordt hij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering waarop hij afwezig is en zolang hij afwezig blijft. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd;<br /> 2&deg; het gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen voor de geboorte of adoptie van een kind. Dat gemeenteraadslid wordt op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vervangen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan het verlof verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid;<br /> 3&deg; het gemeenteraadslid dat door palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid gedurende minimaal twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor aan de voorzitter van de gemeenteraad een schriftelijk verzoek, waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. De naam van de pati&euml;nt hoeft niet te worden vermeld;<br /> 4&deg; het gemeenteraadslid dat lid is van de Europese Commissie als het gemeenteraadslid daar schriftelijk om verzoekt. In voorkomend geval geldt de verhindering zolang het gemeenteraadslid het mandaat als lid van de Europese Commissie uitoefent;<br /> 5&deg; het gemeenteraadslid dat geschorst is op grond van artikel 199 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.</span></p>
Art. 14 van het decreet lokaal bestuur
<p><span class="artikelversie">Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur: het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.<br /><br /> De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, &sect; 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.<br /><br /> Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De gemeenteraad neemt akte van de be&euml;indiging van de periode van verhindering.</span></p>

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte

1. van de verhindering wegens zwangerschapsverlof van raadslid Annelies Feytons tot het bijwonen van de raadsvergaderingen van februari, maart en april 2024

2. het verzoek van raadslid Annelies Feytons om haar te vervangen tijdens de zittingen van maart en april 2024

Artikel 2

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de geloofsbrieven van de heer Jos Geladé die raadslid Annelies Feytons vervangt.

Artikel 3

De heer Jos Geladé, wonende te Borgloon, Tongersesteenweg 338 bis, legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed af: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"

Artikel 4

De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en vervolgens wordt de heer Jos Geladé als raadslid geïnstalleerd voor de periode van afwezigheid omwille van zwangerschapsverlof van raadslid Annelies Feytons.

Artikel 5

Conform het Decreet Lokaal Bestuur zijn de mandaten van gemeente- en OCMW-raadslid decretaal gekoppeld

Artikel 6

Dit besluit wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

2.

2024_GR_00022 - Watering de Herk: bekrachtiging goedkeuring agendapunten Algemene Vergadering op 26 maart 2024

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:55
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
2.

2024_GR_00022 - Watering de Herk: bekrachtiging goedkeuring agendapunten Algemene Vergadering op 26 maart 2024

2024_GR_00022 - Watering de Herk: bekrachtiging goedkeuring agendapunten Algemene Vergadering op 26 maart 2024

Motivering

Beknopte samenvatting

Het schepencollege heeft bij hoogdringendheid op 12 maart 2024 beslist om de agendapunten voor de Algemene Vergadering van Watering de Herk op 26 maart 2024 om 14.00 u. goed te keuren, met name:

1. Verslag van de 161ste AV 28/11/2023
2. Toelichting Vlaamse MilieuMaatschappij
3. Werken 2023 - Planning 2024
4. Belasting 2024 - vaststellen van de rol
5. Rekening 2023 - goedkeuring en kwijting ontvanger-griffier
6. Buitengewone werken - overzicht
7. Update vorming waterschappen
8. Allerlei

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur: <span class="artikelversie">De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.<br />Het aantal leden dat elke gemeente kan afvaardigen om te zetelen in de algemene vergadering wordt bepaald door twee criteria: de bevolkingscijfers en de kapitaalinbreng. De verdeelsleutel tussen beide criteria wordt statutair bepaald.<br />De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.<br />Met behoud van de toepassing van andersluidende bepalingen in deze titel, wordt de agenda van de algemene vergadering die de raad van bestuur vaststelt uiterlijk dertig dagen voor haar zitting, naar alle deelnemers verstuurd. De zittingen van de algemene vergadering zijn openbaar.<br /><br /> Het aantal stemmen waarover iedere deelnemer in de algemene vergadering beschikt, wordt statutair bepaald, waarbij:<br /> 1&deg; de deelnemende gemeenten altijd over de meerderheid van de stemmen beschikken;<br /> 2&deg; de deelnemende privaatrechtelijke rechtspersonen samen over niet meer dan 25% van het totale aantal statutair bepaalde stemmen kunnen beschikken. Met behoud van de toepassing van het voorgaande, kunnen in de statuten bepalingen ter bescherming van minderheden worden opgenomen.<br /><br /> Afgezien van de jaarvergadering, vermeld in artikel 454, wordt nog minstens &eacute;&eacute;n buitengewone algemene vergadering belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.</span></p>

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 12 maart 2024 om de agendapunten voor de Algemene Vergadering van de Watering de Herk op 26 maart 2024 om 14.00 u. goed te keuren.

Artikel 2

Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de Watering de Herk en overeenkomstig artikel 285 §1 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

3.

2024_GR_00023 - Goedkeuring notulen en zittingsverslag gemeenteraadszitting d.d. 27 februari 2024

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:55
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
3.

2024_GR_00023 - Goedkeuring notulen en zittingsverslag gemeenteraadszitting d.d. 27 februari 2024

2024_GR_00023 - Goedkeuring notulen en zittingsverslag gemeenteraadszitting d.d. 27 februari 2024

Motivering

Beknopte samenvatting

De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
De notulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste 8 dagen voor de vergadering door het gemeentesecretariaat digitaal bezorgd aan de raadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur.

Wegens een technisch probleem met de webcast kon de zitting niet live gestreamd worden. De algemeen directeur  heeft een verslag opgemaakt met de vragen/opmerkingen van de raadsleden en de antwoorden daarop van het beleid.
Dit zittingsverslag wordt op de website geplaatst in plaats van de live streaming.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de raadszitting d.d. 27 februari 2024 goed te keuren.

Juridische grond

- artikelen 32 & 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad inzake het opstellen van de notulen van de gemeenteraad

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur: werking gemeenteraad - notulen en zittingsverslag
<p>Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278. Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering. Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wenst geen opmerkingen te formuleren over de notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraadszitting. De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 27 februari 2024 worden als goedgekeurd beschouwd en vervolgens ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

Artikel 2

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

4.

2024_GR_00024 - Goedkeuring overdracht en verkoop van cabinegronden aan Fluvius

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:56
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
4.

2024_GR_00024 - Goedkeuring overdracht en verkoop van cabinegronden aan Fluvius

2024_GR_00024 - Goedkeuring overdracht en verkoop van cabinegronden aan Fluvius

Motivering

Beknopte samenvatting

Dit betreft een definitieve goedkeuring van een overdracht van cabinegronden door stad Borgloon aan Fluvius.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de overdracht van 29 cabinegronden en de verkoop van 6 cabinegronden tegen 9.551,50 € aan Fluvius goed volgens de modaliteiten van bijgevoegde overeenkomst.

Artikel 2

Dit besluit wordt in overeenstemming met de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt op de webtoepassing van het Lokaal Bestuur Borgloon.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt via het digitaal loket op de hoogte gesteld. 

5.

2024_GR_00025 - Goedkeuring verkoop onroerend goed te Langesteeg (Afd. 1 Sie B Nr. 266/h /deel)

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:56
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
5.

2024_GR_00025 - Goedkeuring verkoop onroerend goed te Langesteeg (Afd. 1 Sie B Nr. 266/h /deel)

2024_GR_00025 - Goedkeuring verkoop onroerend goed te Langesteeg (Afd. 1 Sie B Nr. 266/h /deel)

Motivering

Beknopte samenvatting

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen aan de verkoop van het onroerend goed te Langesteeg, deel van Afd. 1 Sie B Nr. 266/h.

Juridische grond

Artikel 293 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt: “onroerende goederen van [de respectievelijke besturen] worden altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en

transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan."

Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten (03.05.2019) met de volgende concrete instructies:

1. Verplicht op te maken schattingsverslag van maximum 2 jaar oud door een landmeter-expert, waarbij de schattingsprijs verplicht als minimum-verkoopprijs of maximum-aankoopprijs moet dienen (behoudens motivering met objectieve redenen);

2. Verplicht te doorlopen procedure gekenmerkt door openbaarheid en transparantie, met voldoende en gepaste publiciteit waarbij elke geïnteresseerde een kans moet krijgen om mee te doen;

3. In geval van controle door de toezichthoudende overheid, dienen stukken aan te tonen hoe de procedure is verlopen, met bewijs van voldoende publiciteit en transparantie, inzage in de ingediende biedingen en het schattingsverslag.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de openbare verkoop van het onroerend goed te Langesteeg, deel van Afd. 1 Sie B Nr. 266/h, goed met instelprijs aan schattingsprijs (134.000,00 €).

Artikel 2

De gemeenteraad keurt bijgevoegde ontwerpakte van verkoop goed met de voorwaarden van openbare verkoop via Biddit. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.  De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur tot ondertekening van het proces-verbaal van toewijzing, gelet op de van toepassing zijnde termijn van maximaal 10 werkdagen na sluiting van de biedingen om toe te wijzen (steeds binnen de door de gemeenteraad bij dit besluit vastgestelde voorwaarden van verkoop).

Artikel 4

Dit besluit wordt in overeenstemming met de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt op de webtoepassing van het Lokaal Bestuur Borgloon.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt via het digitaal loket op de hoogte gesteld. 

6.

2024_GR_00026 - Goedkeuring nominatieve investeringssubsidie aan HIH Hoepertingen

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 19:57
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Afwezig
Jo Feytons, burgemeester
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
6.

2024_GR_00026 - Goedkeuring nominatieve investeringssubsidie aan HIH Hoepertingen

2024_GR_00026 - Goedkeuring nominatieve investeringssubsidie aan HIH Hoepertingen

Motivering

Beknopte samenvatting

Eén van de taken van de stad Borgloon bestaat erin om op het vlak van infrastructuur in de essentiële voorwaarden te voorzien om sport maximaal te laten ontplooien op het Loonse grondgebied.

Het stadsbestuur biedt ondersteuning aan sportclubs die inspanningen leveren om hun infrastructuur te onderhouden of op te waarderen.

Voor de realisatie van voormelde doeleinden kan gebruik gemaakt worden van investeringssubsidies.

Met betrekking tot de sportinfrastructuur te Weg op Berlingen 15 in 3840 Borgloon is er een structureel gebrek aan koeling vastgesteld ingevolge de afwezigheid van een koelinstallatie in de kantine. De kantine warmt bij zonnig weer snel op tot onaangenaam hoge temperaturen.

Door het plaatsen van een aantal lucht-lucht warmtepompen met buitenunits kan de kantine voldoende gekoeld worden wanneer de omstandigheden dit vereisen en dit maximaal met behulp van zonne-energie.

Daarom wenst het stadsbestuur de club Hand-In-Hand Hoepertingen te ondersteunen via een investeringssubsidie en wordt voor de voorziene renovatie een investeringssubsidie voorgesteld. 

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hoofdst. 3.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met  341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad gaat akkoord met de toekenning van een investeringssubsidie  aan HIH Hoepertingen voor de aankoop van een koelinstallatie ten bedrage van maximum € 20.000 inclusief BTW na voorlegging van de stavingsstukken.

7.

2024_GR_00027 - Goedkeuring wegtracé in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag 202300113 GILEN IMMOBILIEN voor een verkaveling voor 12 loten voor grondgebonden eengezinswoningen en 1 lot voor meergezinswoningen

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 20:06
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
7.

2024_GR_00027 - Goedkeuring wegtracé in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag 202300113 GILEN IMMOBILIEN voor een verkaveling voor 12 loten voor grondgebonden eengezinswoningen en 1 lot voor meergezinswoningen

2024_GR_00027 - Goedkeuring wegtracé in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag 202300113 GILEN IMMOBILIEN voor een verkaveling voor 12 loten voor grondgebonden eengezinswoningen en 1 lot voor meergezinswoningen

Motivering

Beknopte samenvatting

Betreffende stedenbouwkundige aanvraag voorziet in het verkavelen van gronden aan de St.-Truidersteenweg 458 en aanpalende gronden in 12 loten voor grondgebonden eengezinswoningen, 1 lot voor meergezinswoningen, 1 lot voor wegenis, 1 lot gelegen in de gewestplanbestemming 'Parkgebieden' (aanvrager vraagt te onttrekken uit de verkaveling) en 1 onbebouwbaar lot aan St.-Truidersteenweg 454 (achterliggende gronden, aanvrager vraagt te onttrekken uit de verkaveling) 

De wegenis is noodzakelijk voor de bereikbaarheid en de ontsluiting van de woongelegenheden in het betreffende gebied.

Het ontwerp voor het aanleggen van de wegenis voorziet in een insteekweg dwars op de voorliggende gewestweg N79/St.-Truidersteenweg. Aan de insteekweg wordt de ontsluiting voorzien van het lot voor meergezinswonen. Vervolgens splitst de insteekweg zich op in twee afzonderlijke erfstraten ten einde de verschillende loten te kunnen ontsluiten.

Juridische grond

Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22-10-1996, het decreet van 18-05-1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten en het decreet van 27-03-2009 houdende aanpassing en aanvulling van het plannings- , vergunningen- en handhavingsbeleid en bijhorende uitvoeringsbesluiten.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (B.S. 20 augustus 2009) en volgende wijzigingen.

De uitvoeringsbesluiten die meer concrete invulling geven aan de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in bijzonder artikel 31.

Besluit van de Vlaamse Regering  van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in bijzonder artikel 47.

Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om het wegtracé in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag 202300113 GILEN IMMOBILIEN voorwaardelijk gunstig goed te keuren.

Artikel 2

De volgende voorwaarden dienen nageleefd te worden:

  • De wegenis heeft een breedte van max. 4m50. Dit houdt in dat:
    • Ter hoogte van parkeerplaatsen in dwarsrichting wordt lokaal bijkomende verharding toegestaan met een breedte van 1,50m voor deze parkeerplaatsen;
    • Ter hoogte van de ontsluiting van de individuele percelen er een berm van min. 1,50m dient te worden voorzien aan deze zijde ten einde een voldoende grote draaicirkel van min. 6,00m te kunnen voorzien om het individueel lot te ontsluiten;
  • Verduidelijkende plannen met voldoende draaicirkels dienen te worden bijgebracht in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag waarbij wordt aangetoond dat de ontsluiting van het lot 13 voor realisatie van een meergezinswoning kan worden gerealiseerd;
  • Verkregen adviezen dienen strikt worden opgevolgd.

Artikel 3

Dit besluit zal overeenkomst artikel 285, § 1, van het decreet over lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit. 

8.

2024_GR_00028 - Goedkeuring renteloze leningsovereenkomst tussen het AGBB en stad Borgloon investeringen 2023

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 20:07
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
8.

2024_GR_00028 - Goedkeuring renteloze leningsovereenkomst tussen het AGBB en stad Borgloon investeringen 2023

2024_GR_00028 - Goedkeuring renteloze leningsovereenkomst tussen het AGBB en stad Borgloon investeringen 2023

Motivering

Beknopte samenvatting

In 2023 werden er door het AGB Borgloon diverse investeringen gedaan voor een totaal bedrag van 3.307,50 €. Deze investeringen worden gefinancierd met een renteloze lening van stad Borgloon aan het AGB. Wat nu voorligt betreft de leningsovereenkomst alsook de aflossingstabel.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 240 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p><span class="artikelversie">Artikel 240 &sect; 1. Het autonoom gemeentebedrijf kan leningen aangaan en giften of toelagen ontvangen binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten en de beheersovereenkomst.</span></p>

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de renteloze leningsovereenkomst investeringen 2023 tussen stad Borgloon/AGBB goed.

Artikel 2

Dit besluit wordt in overeenstemming met de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt op de webtoepassing van het Lokaal Bestuur Borgloon.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt via het digitaal loket op de hoogte gesteld. 

HD 1.

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 20:07
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
HD 1.

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon

2024_GR_00030 - Vraag aan Vlaamse Regering - Goedkeuring behoud rechtspersoonlijkheid stad Tongeren en OCMW Tongeren in kader van de gevolgen van de samenvoeging Tongeren-Borgloon

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid

(met inbegrip van de NIS-code alsook het ondernemingsnummer) van de stad Tongeren (en het

OCMW Tongeren) bij de bestuurlijke fusie met de stad Borgloon goed.

 De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten immers heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering reeds de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.

 De minister wil de andere fusietrajecten ook de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.

 Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing.

Juridische grond

Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), in het bijzonder artikel 40, §1.

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 22 en 23. Dit agendapunt werd met spoedeisendheid aan de agenda toegevoegd vermits ABB zo snel mogelijk een antwoord wil op de gestelde vraag.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van de gemeente Tongeren en OCMW Tongeren bij de fusie met Borgloon goed, evenals het behoud van de bestaande NIS-code en (respectievelijke) ondernemingsnummer(s). 

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be

Artikel 3

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

HD 2.

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement

Datum beslissing: di 26/03/2024 - 20:08
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Jos Claes, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Jos Geladé, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
HD 2.

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement

2024_GR_00031 - Goedkeuring oprichting ILV ESF Lokale Partnerschappen en huishoudelijk reglement

Motivering

Beknopte samenvatting

Het ESF-programma zal in de toekomst op een andere wijze georganiseerd worden. Er wordt afgestapt van de versplinterde (top-down) subsidieoproepen met beperkte duurtijd. In de toekomst kunnen er bottom-up en onder regie van de lokale besturen en VDAB duurzame partnerschappen afgesloten worden die voor een duurzame periode (6 jaar) subsidies ontvangen. Dit om op regioniveau, middels een holistische wijze, aan de slag te gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe multiproblematiek. Het doel is een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend door werk. 

Het aanvraagdossier heeft op datum van 15 december 2023 goedkeuring verkregen namens Europa werk en sociale economie. Als organisatiestructuur zal er een lokale vereniging worden opgericht tussen de besturen van Bilzen, Hoeselt, Riemst, Borgloon, Tongeren en Voeren (IVL Lokale partnerschappen ZO Limburg). 

Op 26 oktober 2023 keurde de gemeenteraad de oprichting van deze lokale vereniging principieel goed.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van het aanvraagdossier binnen de subsidieoproep 208 ‘lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen’ (Europa WSE)

Artikel 2

De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de inhoud van de overeenkomst over de oprichting van de interlokale vereniging voor de regierol ESF Lokale Partnerschappen ZOLimburg op het grondgebied van Bilzen, Borgloon, Hoeselt, Riemst, Tongeren en Voeren.

Artikel 3

De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de inhoud van het huishoudelijk reglement over de uitvoering van de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van de interlokale vereniging voor de regierol ESF lokale partnerschappen ZOLimburg voor het grondgebied van Bilzen, Borgloon, Hoeselt, Riemst, Tongeren en Voeren.

Artikel 4

De gemeenteraad duidt Jo Dardenne met ingang van 1 januari 2024 aan om op te treden als effectief lid binnen het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘lokale partnerschappen Zolimburg’, dit voor de duur van de volledige legislatuur.

Artikel 5

De gemeenteraad duidt Johan Feytons met ingang van 1 januari 2024 aan om op te treden als plaatsvervangend lid binnen het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘lokale partnerschappen Zolimburg’, dit voor de duur van de volledige legislatuur.

Artikel 6

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.