di 27/02/2024 - 20:00 Raadzaal stadhuis
Via het project GSS is het mogelijk voor een gemeente om na te gaan wie van zijn inwoners behoort tot één of meerdere sociale categorieën met de bedoeling om hen op automatische wijze een aanvullend voordeel toe te kennen. De Kruispuntbank heeft hiertoe een bufferdatabank ontwikkeld.
In ons belastingreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen (Limburg.net) vermeldt artikel 11 : "Er wordt voorzien in vermindering van € 25 indien een gezinslid recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming op 1 januari van het belastingjaar op basis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994 - artikel 37. Indien meerdere gezinsleden recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming, wordt de vermindering slechts 1 keer verrekend".
Daarom dient er een overeenkomst met de kruispuntbank afgesloten te worden in het kader van de gegevensuitwisselingen in het project geharmoniseerde sociale statuten-afgeleide rechten (GSS). De gegevens van de kruispuntbank worden automatisch opgeladen in het systeem van Limburg.net (cards) zodat de vrijstelling automatisch verleend wordt. Limburg.net wordt beschouwd als 'verwerker van de stad'.
De overeenkomst is geldig van 2024 tot en met 2026.
Overeenkomstig artikel 7 verbindt de burgemeester zich ertoe alle raadsleden in kennis te stellen van deze overeenkomst.
De Stad Borgloon wenst over te gaan tot de uitbreiding van de centrale begraafplaats, gelegen te Lambertusstraat zn. Deze uitbreiding zal in twee fasen verlopen. Dit bestek zal dienen voor de eerste fase van de uitbreiding.
Hiervoor werd een bestek opgemaakt dd. 7 februari 2024 met besteknummer sb/24/02 door de dienst OO i.s.m. de technische dienst.
De totale raming van het project bedraagt € 131 000,00 excl. btw.
Deze opdracht zal gehouden worden via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenst de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.
De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”.
Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Deze selectieleidraad strekt er enkel toe geschikte kandidaten te selecteren die in de volgende fase van de gunningsprocedure uitgenodigd zullen worden om een offerte in te dienen op grond van de gunningsleidraad die enkel zal worden overgemaakt aan de geselecteerde kandidaten.
De gemeenteraad beslist om een beroep te doen op de aankoopcentrale van de Vlaamse Overheid voor de afname van telecommunicatiediensten, aangeboden via de raamovereenkomst, specifiek voor het perceel 2 "Mobiele communicatie", toegekend aan Orange Belgium.
De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
De notulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste 8 dagen voor de vergadering door het gemeentesecretariaat digitaal bezorgd aan de raadsleden.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen van de raadszitting d.d. 23 januari 2024 goed te keuren.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van dd. 08/07/2014 en vervolgens in de zitting van de gemeenteraad dd. 27/05/2014 werd een afsprakennota met de Loonse gidsenbond goedgekeurd.
Deze afsprakennota voldeed niet meer aan de huidige werking van het Lokaal bestuur en werd daarom aangepast.
Goedkeuring gebruikersreglement Sint-Pantaleonkerk Kerniel.
De verkaveling 'Benedenwal' met als referentie 14V07 werd goedgekeurd in het college dd. 09/12/2014.
De gemeenteraad gaf in zitting van 25/11/2014 zijn goedkeuring met betrekking tot het wegtracé.
Binnen de verkaveling en het wegtracé werd het lot 15 (zijnde afpaling ABCD) opgenomen als zijnde een reststrook ter ontsluiting van eventuele latere ontwikkelingen.
Het perceel diende gratis afgestaan te worden aan de stad Borgloon.
Ondertussen hebben de aangelanden meegedragen in de kosten van de aanleg van de wegenis en wenst men het lot 15 verder onder te verdelen. Ook wat betreft het lot wegenis (lot 14 in de originele verkaveling) zijn er wijzigingen gebeurd.
Op 12/11/2019 keurde de gemeenteraad de oprichting en de statuten van de interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' goed.
Het 'IGS Omgeving Haspengouw' is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen met als doel de samenwerking tussen deze deelnemende gemeenten te faciliteren en te regelen met betrekking tot taken die onder het beleidsdomein ‘omgeving’ vervat zitten, in eerste instantie de organisatie van een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (i-gecoro).
Borgloon en Kortessem zitten momenteel in een fusietraject met respectievelijk Tongeren en Hasselt.
Zij zullen dan ook vanaf 1/1/2025 beroep doen op de gecoro van deze gemeenten.
De statuten van de IGS voorzien geen vaste eindtermijn. Artikel 5 voorziet een opzegmogelijkheid uiterlijk op 1 maart van elk nieuw werkingsjaar, maar met onmiddellijke ingang. Hierdoor zouden Borgloon en Kortessem in de periode van maart tot december 2024 geen gecoro hebben, wat niet wenselijk is.
Bijgevolg wordt aan de raad voorgesteld akkoord te gaan met de uitstap van Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025, in plaats van met onmiddellijke ingang.
Zo kunnen zij tot 31/12/2024 deel blijven uitmaken van de IGS en de i-gecoro en blijft 2024 een volledig werkingsjaar met alle besturen.
De overige besturen (Gingelom, Heers en Wellen) zullen in de nieuwe legislatuur de werking evalueren. Indien gewenst kan dan nog steeds via artikel 5 van de statuten de beslissing genomen worden om vanaf 2025 uit te stappen uit de IGS en bijgevolg ook terug zelf een gecoro te organiseren.
In het kader van de carnavalsoptochten in Borgloon centrum op 17 en 18 februari 2024 werd door de lokale politie aan de eigenaar van het pand gelegen Tongersestraat 13 te 3840 Borgloon gevraagd om de 4 uitstekende balken op het openbaar domein in te korten. Deze zouden immers een gevaar kunnen vormen voor de openbare veiligheid.
Momenteel is deze werf stilgelegd wegens niet vergunde verbouwingswerken.
Bijgevolg was het wenselijk dat de burgemeester in het kader van de openbare veiligheid aan de eigenaar oplegde om deze balken dringend in te korten.
In een e-mail d.d. 21 februari 2024 vraagt Wim Lambrechts, fractieleider van de N-VA om een agendapunt met als onderwerp 'Datum gemeenteraad Borgloon' toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad d.d. 27/02/2024.
De gemeenteraad keurde op 28 april 2020 het nieuw reglement klachtenbehandeling goed. Dit regelement trad in werking op 1 mei 2020. Volgens artikel 7 van dit reglement dient de gemeente- en ocmw-raad jaarlijks een rapport te ontvangen met het overzicht van de klachten.