Terug
Gepubliceerd op 30/01/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 17/12/2024 - 20:00 Raadzaal stadhuis

Samenstelling

Aanwezig

Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur

Secretaris

Vera Leemans, algemeen directeur

Voorzitter

Danny Deneuker, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00117 - Goedkeuring aangepast prijssubsidiereglement AGBB en prijssubsidie 2025

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:15
Goedgekeurd
1.

2024_GR_00117 - Goedkeuring aangepast prijssubsidiereglement AGBB en prijssubsidie 2025

2024_GR_00117 - Goedkeuring aangepast prijssubsidiereglement AGBB en prijssubsidie 2025
2.

2024_GR_00118 - Goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 kerkfabriek Sint-Jozef Rijkel.

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:15
Afgevoerd
3.

2024_GR_00119 - Aktename budgetwijziging nr. 1 - 2024 - kerkfabriek Sint-Jozef Rijkel.

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:15
Afgevoerd
4.

2024_GR_00120 - Aktename budget 2025 : kerkfabriek Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Pieter Haren en Sint-Lambertus Hendrieken-Voort

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:16
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Afwezig
Kim Mommen, schepen
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
4.

2024_GR_00120 - Aktename budget 2025 : kerkfabriek Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Pieter Haren en Sint-Lambertus Hendrieken-Voort

2024_GR_00120 - Aktename budget 2025 : kerkfabriek Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Pieter Haren en Sint-Lambertus Hendrieken-Voort

Motivering

Beknopte samenvatting

De budgetten 2025 van de kerkfabrieken van  Sint-Martinus Gors-Opleeuw,  Sint-Pieter Haren en Sint-Lambertus Hendrieken-Voort  werden op 20 november 2024 ingediend door het centrale kerkbestuur bij het gemeentebestuur.

Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Martinus Gors-Opleeuw heeft het Bisdom Hasselt op 18/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.

Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Lambertus Hendrieken-Voort heeft het Bisdom Hasselt op 20/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.

Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Pieter Haren heeft het Bisdom Hasselt op 04/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.

Volledig overzicht van de budgetten 2025 voor exploitatie- en investeringstoelagen voorzien door de stad aan de kerkfabrieken:


exploitatieinvestering
Sint-Martinus Gors-Opleeuw
4 871,440,00
Sint-Lambertus Hendrieken-Voort
2 988,9128 570,00
Sint-Pieter Haren
5 016,000,00



Reeds akte genomen op GR 22/10/2024

Sint-Dionysius Gotem 3 935,620,00
Sint-Vedastus Hoepertingen
31 227,98249 282,13
H. Kruisverheffing Jesseren10 419,590,00
Sint-Odulphus Borgloon58 053,650,00
Totaal116 513,19277 852,13



Juridische grond

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals tot op heden ongewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008,  houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 22 tot en met artikel 25.

De omzendbrief BB 2008/6 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur van 18 juli 2008 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst. 

De omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurzaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding van de eredienst.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad neemt akte van het besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad van de stad Borgloon neemt akte van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Lambertus Hendrieken-Voort en Sint-Pieter Haren.

Artikel 2

In de toepassing van artikelen 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2001 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten wordt een exemplaar van dit besluit ter kennisgeving verstuurd aan:
- het centraal kerkbestuur
- kerkfabriek
- het erkend representatief orgaan
- provinciegouverneur

Artikel 3

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, § 1, van het decreet over lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.


5.

2024_GR_00121 - Goedkeuring retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en levering van administratieve diensten burgerzaken - herziening beslissing gemeenteraad dd. 23/01/2024

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:29
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00121 - Goedkeuring retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en levering van administratieve diensten burgerzaken - herziening beslissing gemeenteraad dd. 23/01/2024
Aanwezig
Danny Deneuker, Eric Awouters, Ludo Dedrij, Jo Feytons, Lotje Ory, Jeroen Bellings, Veronique Smets, Loes Ory, Marilou Vanmuysen, Jo Dardenne, Wim Lambrechts, Kim Mommen, Marie-Berte Leunen, Frank Toppets, Shana Schoubben, Annelies Feytons, Jos Claes, Inge Robeyns, Greet Baldewijns, Joke Feytons, Joël Schoofs, Vera Leemans
Stemmen voor 19
Veronique Smets, Jo Feytons, Jo Dardenne, Jeroen Bellings, Eric Awouters, Ludo Dedrij, Lotje Ory, Loes Ory, Shana Schoubben, Frank Toppets, Kim Mommen, Marilou Vanmuysen, Joël Schoofs, Greet Baldewijns, Inge Robeyns, Jos Claes, Annelies Feytons, Joke Feytons, Danny Deneuker
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Wim Lambrechts, Marie-Berte Leunen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00121 - Goedkeuring retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en levering van administratieve diensten burgerzaken - herziening beslissing gemeenteraad dd. 23/01/2024

2024_GR_00121 - Goedkeuring retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en levering van administratieve diensten burgerzaken - herziening beslissing gemeenteraad dd. 23/01/2024

Motivering

Beknopte samenvatting

In het kader van de fusie Tongeren-Borgloon met ingang van 1/1/2025 dient het retributiereglement en de bedragen voor de afgifte van administratieve stukken op elkaar afgestemd te worden.

Juridische grond

De omzendbrief BB 2008/07 d.d. 18 juli 2008 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken,

Burgerlijke wetboek artikel 165/1,

De artikelen 41, 162,170 §4 en 173 van de Grondwet,

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40,§3, 41,177,279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.,

De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit,

Koninklijk besluit betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen van 8 oktober 1981- artikel 48

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaar 2020 tot en met 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 januari 2024 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.

Artikel 2

Het gewijzigde retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten en levering van administratieve diensten burgerzaken wordt goedgekeurd en gaat in vanaf 1 januari 2025.

Artikel 3

Dit reglement maakt integraal deel uit van het besluit.

Artikel 4

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

6.

2024_GR_00122 - Gedeeltelijke herziening BPA Graaf Lodewijk middels de vereenvoudigde procedure (VCRO 7.4.4/1) - Goedkeuring

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:30
Goedgekeurd
6.

2024_GR_00122 - Gedeeltelijke herziening BPA Graaf Lodewijk middels de vereenvoudigde procedure (VCRO 7.4.4/1) - Goedkeuring

2024_GR_00122 - Gedeeltelijke herziening BPA Graaf Lodewijk middels de vereenvoudigde procedure (VCRO 7.4.4/1) - Goedkeuring
7.

2024_GR_00123 - Goedkeuring beslissing tot definitieve aanvaarding van grondverwervingen i.k.v. verkavelingsvergunningen met gratis grondafstand

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:31
Goedgekeurd
7.

2024_GR_00123 - Goedkeuring beslissing tot definitieve aanvaarding van grondverwervingen i.k.v. verkavelingsvergunningen met gratis grondafstand

2024_GR_00123 - Goedkeuring beslissing tot definitieve aanvaarding van grondverwervingen i.k.v. verkavelingsvergunningen met gratis grondafstand
8.

2024_GR_00124 - Goedkeuring overeenkomsten met verenigingen voor de papierophaling huis-aan-huis voor de periode 01.01.2025 tot 31.12.2027

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:41
Goedgekeurd
8.

2024_GR_00124 - Goedkeuring overeenkomsten met verenigingen voor de papierophaling huis-aan-huis voor de periode 01.01.2025 tot 31.12.2027

2024_GR_00124 - Goedkeuring overeenkomsten met verenigingen voor de papierophaling huis-aan-huis voor de periode 01.01.2025 tot 31.12.2027
9.

2024_GR_00125 - Goedkeuring retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het VIP

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:43
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00125 - Goedkeuring retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het VIP
Aanwezig
Danny Deneuker, Eric Awouters, Ludo Dedrij, Jo Feytons, Lotje Ory, Jeroen Bellings, Veronique Smets, Loes Ory, Marilou Vanmuysen, Jo Dardenne, Wim Lambrechts, Kim Mommen, Marie-Berte Leunen, Frank Toppets, Shana Schoubben, Annelies Feytons, Jos Claes, Inge Robeyns, Greet Baldewijns, Joke Feytons, Joël Schoofs, Vera Leemans
Stemmen voor 19
Veronique Smets, Jo Feytons, Jo Dardenne, Jeroen Bellings, Eric Awouters, Ludo Dedrij, Lotje Ory, Loes Ory, Shana Schoubben, Frank Toppets, Kim Mommen, Marilou Vanmuysen, Joël Schoofs, Greet Baldewijns, Inge Robeyns, Jos Claes, Annelies Feytons, Joke Feytons, Danny Deneuker
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Wim Lambrechts, Marie-Berte Leunen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00125 - Goedkeuring retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het VIP

2024_GR_00125 - Goedkeuring retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het VIP

Motivering

Beknopte samenvatting

Het retributiereglement op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten, en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het vastgoedinformatieplatform wordt ter goedkeuring voorgelegd.

Juridische grond
  • De Grondwet, meer bepaald de artikelen 41, 162, 170§4 en 173;
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40§3, 41, 177, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;
  • Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
  • Titel V van het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende bijkomende algemene en sectorale milieuvoorwaarden voor GPBV-installaties (VLAREM III);
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald titel IV, hoofdstuk II en artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van (stedenbouwkundige) handelingen waarvoor geen (omgevingsvergunning) nodig is;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2010 betreffende stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige inlichtingen;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest;
  • Het Decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016;
  • Het Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21 oktober 1997;
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels ter uitvoering van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
  • Het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform, meer bepaald artikel 21 eerste lid;
  • De Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van deel 2, titel 1, hoofdstuk 1 uit het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het besluit dd. 28-03-2023 betreffende het reglement i.k.v. de retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning met ingang van 18 april 2023 t.e.m. 31 december 2025 (aanpassing goedkeuring retributiereglement GR dd. 17-12-2019), op vanaf 1 januari 2025.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten, en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het vastgoedinformatieplatform, goed.

Artikel 3

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

10.

2024_GR_00126 - Goedkeuring reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, 2025

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:45
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
10.

2024_GR_00126 - Goedkeuring reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, 2025

2024_GR_00126 - Goedkeuring reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, 2025

Motivering

Beknopte samenvatting

In zitting van 23.11.2021 keurde de gemeenteraad het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed voor 2022 en volgende jaren .

Dit reglement dient te worden aangepast om vanaf de fusie voor Borgloon en Tongeren hetzelfde reglement met dezelfde tarieven te gebruiken.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om het aangepaste belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, met ingang vanaf 01.01.2025 goed te keuren.

Artikel 2

Dit besluit zal overeenkomst artikel 285, § 1, van het decreet over lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit. 

11.

2024_GR_00127 - Reglement betreffende de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:45
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Danny Deneuker, voorzitter; Eric Awouters, schepen; Ludo Dedrij, raadslid; Jo Feytons, burgemeester; Lotje Ory, raadslid; Jeroen Bellings, schepen; Veronique Smets, raadslid; Loes Ory, schepen; Marilou Vanmuysen, raadslid; Jo Dardenne, schepen/voorzitter bcsd; Wim Lambrechts, raadslid; Kim Mommen, schepen; Marie-Berte Leunen, raadslid; Frank Toppets, raadslid; Shana Schoubben, raadslid; Annelies Feytons, raadslid; Jos Claes, raadslid; Inge Robeyns, raadslid; Greet Baldewijns, raadslid; Joke Feytons, raadslid; Joël Schoofs, raadslid; Vera Leemans, algemeen directeur
Secretaris
Vera Leemans, algemeen directeur
Voorzitter
Danny Deneuker, voorzitter
11.

2024_GR_00127 - Reglement betreffende de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk

2024_GR_00127 - Reglement betreffende de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad dient goedkeuring te verlenen aan het nieuwe belastingreglement  op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerd drukwerk geldig van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

Juridische grond

Artikel 40 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

Artikel 170  §4 van de grondwet

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 VAN 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen

Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement betreffende de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17/12/2019 wordt opgeheven.

Artikel 2

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het nieuwe belastingreglement  op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd druktwerk gelding van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

Artikel 3

Dit reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.

Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.

12.

2024_GR_00128 - Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting d.d. 26 november 2024

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:47
Goedgekeurd
12.

2024_GR_00128 - Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting d.d. 26 november 2024

2024_GR_00128 - Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting d.d. 26 november 2024
13.

2024_GR_00129 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen schepenen

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:51
Goedgekeurd
13.

2024_GR_00129 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen schepenen

2024_GR_00129 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen schepenen
14.

2024_GR_00130 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen gemeenteraadsleden

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 20:53
Goedgekeurd
14.

2024_GR_00130 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen gemeenteraadsleden

2024_GR_00130 - Goedkeuring toekenning van de eretitel aan gewezen gemeenteraadsleden
15.

2024_GR_00131 - Kennisneming verslag klachtenbehandeling periode 1.1.2024 - 17.12.2024

Datum beslissing: di 17/12/2024 - 21:28
Kennis genomen
15.

2024_GR_00131 - Kennisneming verslag klachtenbehandeling periode 1.1.2024 - 17.12.2024

2024_GR_00131 - Kennisneming verslag klachtenbehandeling periode 1.1.2024 - 17.12.2024