De budgetten 2025 van de kerkfabrieken van Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Pieter Haren en Sint-Lambertus Hendrieken-Voort werden op 20 november 2024 ingediend door het centrale kerkbestuur bij het gemeentebestuur.
Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Martinus Gors-Opleeuw heeft het Bisdom Hasselt op 18/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Lambertus Hendrieken-Voort heeft het Bisdom Hasselt op 20/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Voor het ingediende budget 2025 van Kerkfabriek Sint-Pieter Haren heeft het Bisdom Hasselt op 04/11/2024 gunstig advies verleend mits volgende opmerking: "Z" (overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Volledig overzicht van de budgetten 2025 voor exploitatie- en investeringstoelagen voorzien door de stad aan de kerkfabrieken:
exploitatie | investering | |
Sint-Martinus Gors-Opleeuw | 4 871,44 | 0,00 |
Sint-Lambertus Hendrieken-Voort | 2 988,91 | 28 570,00 |
Sint-Pieter Haren | 5 016,00 | 0,00 |
Reeds akte genomen op GR 22/10/2024 | ||
Sint-Dionysius Gotem | 3 935,62 | 0,00 |
Sint-Vedastus Hoepertingen
| 31 227,98 | 249 282,13 |
H. Kruisverheffing Jesseren | 10 419,59 | 0,00 |
Sint-Odulphus Borgloon | 58 053,65 | 0,00 |
Totaal | 116 513,19 | 277 852,13 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals tot op heden ongewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 22 tot en met artikel 25.
De omzendbrief BB 2008/6 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur van 18 juli 2008 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurzaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding van de eredienst.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraad van de stad Borgloon neemt akte van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Martinus Gors-Opleeuw, Sint-Lambertus Hendrieken-Voort en Sint-Pieter Haren.
In de toepassing van artikelen 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2001 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten wordt een exemplaar van dit besluit ter kennisgeving verstuurd aan:
- het centraal kerkbestuur
- kerkfabriek
- het erkend representatief orgaan
- provinciegouverneur
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, § 1, van het decreet over lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
In het kader van de fusie Tongeren-Borgloon met ingang van 1/1/2025 dient het retributiereglement en de bedragen voor de afgifte van administratieve stukken op elkaar afgestemd te worden.
De omzendbrief BB 2008/07 d.d. 18 juli 2008 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken,
Burgerlijke wetboek artikel 165/1,
De artikelen 41, 162,170 §4 en 173 van de Grondwet,
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40,§3, 41,177,279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.,
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit,
Koninklijk besluit betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen van 8 oktober 1981- artikel 48
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken aanslagjaar 2020 tot en met 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 januari 2024 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Het gewijzigde retributiereglement op de afgifte van administratieve documenten en levering van administratieve diensten burgerzaken wordt goedgekeurd en gaat in vanaf 1 januari 2025.
Dit reglement maakt integraal deel uit van het besluit.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
Het retributiereglement op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten, en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het vastgoedinformatieplatform wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad heft het besluit dd. 28-03-2023 betreffende het reglement i.k.v. de retributie op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning met ingang van 18 april 2023 t.e.m. 31 december 2025 (aanpassing goedkeuring retributiereglement GR dd. 17-12-2019), op vanaf 1 januari 2025.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten, en afgifte van administratieve stukken i.k.v. de omgevingsvergunning en op de aanvragen via het vastgoedinformatieplatform, goed.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
In zitting van 23.11.2021 keurde de gemeenteraad het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed voor 2022 en volgende jaren .
Dit reglement dient te worden aangepast om vanaf de fusie voor Borgloon en Tongeren hetzelfde reglement met dezelfde tarieven te gebruiken.
De gemeenteraad besluit om het aangepaste belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, met ingang vanaf 01.01.2025 goed te keuren.
Dit besluit zal overeenkomst artikel 285, § 1, van het decreet over lokaal bestuur bekendgemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
De gemeenteraad dient goedkeuring te verlenen aan het nieuwe belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerd drukwerk geldig van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
Artikel 40 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikel 170 §4 van de grondwet
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 VAN 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Het reglement betreffende de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17/12/2019 wordt opgeheven.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het nieuwe belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd druktwerk gelding van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
Dit reglement maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de stad Borgloon de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.