Terug College van burgemeester en schepenen

di 02/04/2024 - 09:00 Speelhof

Bespreekpunten

Financiële dienst

  • Volgens artikel 177 van het lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer en het verlenen van kwijting. Zij kan in niet fiscale dossiers dwangbevelen uitvaardigen nadat het college van burgemeester en schepenen de dwangbevelen geviseerd en uitvoerbaar verklaard heeft én nadat minstens een aangetekende aanmaning verstuurd is. Voor fiscale dossiers zijn deze voorwaarden niet vereist.

    De financieel directeur rapporteert ook in volle onafhankelijkheid over deze aangelegenheden conform artikel 177 decreet lokaal bestuur.

    In casu liggen dossiers voor die aan de deurwaarder kunnen overgemaakt worden voor invordering :

    Het betreft zowel fiscale (zie bijlage 1) als niet-fiscale dossiers (zie bijlage 2).

    Dossiers van dezelfde schuldenaars worden gebundeld. 

Dienst Woon- en Leefomgeving

  • Voor de opmaak van een visie betreffende kleinschalig wonen werd in samenwerking met de dienst Omgeving door Stebo een visie over de woonkwaliteit bij projectontwikkeling opgemaakt. Deze wordt nu voorgelegd ter goedkeuring.

  • Wij verwijzen naar het besluit van de gemeenteraad dd. 23/05/2023 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor de indiening van het dossier landschapspark "Hart van Haspengouw", de goedkeuring van het masterplan, het operationeel plan en het engagement tot de uitvoering van dit plan.

    Op 13 oktober 2023 werd het  "Hart van Haspengouw" erkend als één van de mooiste landschappen van Vlaanderen en werd het één van de 5 Vlaamse landschapsparken.

    De samenwerkingsovereenkomst "Landschapspark Hart van Haspengouw" wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeentelijke coalitiepartners en de sectorcoalitiepartners.

    Voor lokaal bestuur Borgloon betekent dit dat de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst voor goedkeuring dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Secretariaat

Consensuspunten

Financiële dienst

Dienst Patrimonium, Informatica en Kerkfabrieken

Personeelsdienst

  • Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid.

    Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

    Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.

    Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

    De tweede stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen dienstverlener in het kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid”.

    Een bestek werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een offerte voor deze opdracht in te dienen. Dit bestek strekt er toe om, op basis van regelmatige offertes en toepassing gunningscriteria, een gunning te kunnen realiseren.

Politieverordeningen

Dienst Cultuur

Sportdienst

  • Ieder jaar wordt er een sportkamp georganiseerd tijdens de Paasvakantie voor de jeugd van 6 tot en met 12 jaar. Dit jaar zal het paaskamp georganiseerd worden in de tweede week van de paasvakantie (van 8 tot 12 april 2024).

Dienst Sociale Zaken

Dienst Woon- en Leefomgeving

  • De aanvraag betreft de functiewijziging van woonhuis naar psychologenpraktijk.

  • De aanvraag betreft de regularisatie van een woning met aanhorigheden, het verwijderen van verhardingen en de afbraak van bijgebouwen.

  • Derden hebben beroep ingediend bij provincie Limburg tegen de beslissing van het CBS dd. 19-12-2023 waarbij een voorwaardelijke vergunning werd afgeleverd voor het het oprichten van een nieuwe (4e) industriële loods voor koelcellen voor fruitbewaring.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht om advies uit te brengen over het ingediende beroep.

  • Het betreft een aanvraag tot het verkavelen van gronden ten behoeve van de oprichting van 3 eengezinswoningen in halfopen en open bouwvorm.

  • De Vlaamse regering heeft een voorwaardelijke omgevingsvergunning verleend voor project 23.100- Borgloon - Collector Rullecoven” en Fluvius-projecten “R/001544 Borgloon: Heuvelstraat” en “R/000764: Borgloon: Leemzaal en Odiliastraat” van Aquafin.

  • Op 01-03-2024 hebben wij de vraag tot deling ontvangen van notariaat Wilsens, Cleeren, Verduyn, D'Joos met betrekking tot:

    een woonhuis op en met grond en aanhorigheden gelegen Warandestraat 5 en volgens recente kadastrale gegevens deel van Afd 12 Sie B Nr 529R met een oppervlakte 491m² voor een recht van opstel voor zonnepanelen op het dak van het gebouw meer bepaald lot 1 zone deel 529R  met een oppervlakte van 43ca. Deze splitsing van nummer heeft enkel betrekking op het volume en op de grond. Er is bij deze splitsing ook geen eigendomsoverdracht van de onderliggende constructies, noch van de grond.

    Volgens het gewestplan is de bestemming woongebied.

    De aard van de akte betreft een recht van opstal van zonnepanelen. 

    De aanvraag wordt GUNSTIG beoordeeld door de dienst ruimtelijke ordening.

  • Het is belangrijk om  na een calamiteit (vb brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding. Om deze reden  werd binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder.

    Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder”.

    Aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, is het aangewezen dat de gemeenten toetreden tot de aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan.

    Het stadsbestuur heeft dus de mogelijkheid om toe te treden tot deze aankoopcentrale waardoor bij calamiteiten een snelle tussenkomst wordt gegarandeerd.

Secretariaat

  • 24
    2024_CBS_00353 - Verslagen - Kennisneming

    Volgende verslagen liggen ter inzage van het schepencollege:
    - BLM-vzw weekoverzicht 2024/wk 11
    - GT-180190-62 - Werfverslag 36
    - 23.100 Borgloon: collector Rullecoven - verslag COV5
    - BE0114.000224.0130_Borgloon Opleeuwstraat ea_wvsl 3
    - Verslag ANT6386-1 voor Buitengewoon onderhoud en herstellingen wegen dienstjaar 2022-2023
    - GT-180190-62 - Werfverslag 34 & 35


Publicaties

Besluitenlijst